Kontrolując stan napędu koła łańcuchowe, często traktujemy, jakby ich nie było. Tymczasem to one stanowią serce całej konstrukcji. Ruch łańcucha napędowego jest tylko cieniem ich działania. Wszystko dlatego, że uchodzą za mało awaryjne i kontrolując stan napędu co najwyżej omiatamy je wzrokiem i tylko ewidentna mechaniczna usterka potrafi nas zaalarmować. Tymczasem, koła łańcuchowe, choć psują się rzadko, to bardzo dyskretnie i w uciążliwy sposób. Jak dbać o ich stan i jaki ich rodzaj jest najlepszy?

Koło łańcuchowe jest okrągłym metalowym elementem, który poruszając się wokół własnej osi, wprawia w ruch łańcuch napędowy. Zazwyczaj jego krawędzie są uzupełnione w dodatkowo zahartowane zęby, o które zaczepiane są ogniwa łańcucha przegubowego. W ten sposób moc jest przez nie przyjmowana oraz oddawana. Koła przegubowe mogą być skonstruowane bardzo nietypowo. Zamiast płaskich kawałków stali mogą mieć piętrową konstrukcję, po której przesuwa się nawet kilka łańcuchów. Jakiś rodzaj zębów zazwyczaj mają, ale ich kształt to często ziszczenie marzeń konstruktora całego napędu.

koła łańcuchowe

Rodzaje oraz kształt kół napędowych są elementem, którego sobie nie wybieramy. Musi mieć tylko jedną cechę: pasować idealnie do łańcucha. Jeśli jest on drabinkowy, potrzebne nam będzie koło napędowe z zębami. Jeśli ogniwa są szerokie i nietypowe, musimy często wybrać indywidualnie zaprojektowane koło napędowe.

Koła łańcuchowe – wymiary

Najłatwiej jest wybrać odpowiednie koła łańcuchowe, jeśli dysponujemy projektem całego układu napędowego. W przeciwieństwie do uszkodzonego łańcucha odczytywanie rozmiarów i kształtów koła z uszkodzonego napędu nie jest dobrym pomysłem. Tak samo jak wymiana samego łańcucha. Podczas pracy zużywają się wszystkie elementy zestawu. Koła łańcuchowe wykonywane są bardzo precyzyjnie, bowiem na ich działanie przekładają się nawet dziesiątki milimetrów.

Jeśli łańcuch napędowy pękł, oznacza to, że jakiś element się wyrobił lub podczas uszkodzenia nastąpiły olbrzymie naprężenia. Praktycznie nie ma szans, żeby wszystkie koła napędowe wyszły z takiego wypadku bez szwanku. Tak samo, jeśli wymieniamy łańcuch, bo wydaje się nam, że już jego pora. Drobne uszkodzenia i otarcia na krawędzi koła też są, nawet jeśli ich nie dostrzegamy.

Całkiem możliwe, że bez wymiany kół remont układu napędowego nie zaowocuje natychmiast żadną tragedią. Stracimy tylko trochę pieniędzy. Łańcuch zużyje się piorunem i spowoduje dalsze uszkodzenia kół napędowych. Będzie też zaskakująca, a wtedy łatwiej o wypadek. Dlatego należy być rozsądnym i wymieniając łańcuch wymienić także każde koło napędowe, z którym miewał on do czynienia.

Wymiary, które są niezbędne do prawidłowego doboru nowego koła łańcuchowego, są znormalizowane dla układów wykorzystujących łańcuchy drabinkowe.

W ich przypadku zazwyczaj wystarczy, że znamy numer polskiej normy, zgodnie z którą zostało ono wykonane. Jeśli nasza przekładnia napędowa wykorzystuje innego typu łańcuch, prawidłowe wymiary możemy odczytać z projektu lub zamówić nowy projekt dla używanej ciągni. Na podstawie wyrobionego koła łańcuchowego nie jesteśmy w stanie zmierzyć wszystkich niezbędnych parametrów.

Koła łańcuchowe: obliczenia

Pokusić się o samodzielne obliczenie wymiarów potrzebnych nam kół także możemy. Wzorcem do takich rachunków także powinien być przede wszystkim łańcuch napędowy. Jego długość oraz informacje o wymiarach tulejek, sworzni i rozstaw ogniw możemy pobrać z katalogu producenta i na tej podstawie określić optymalne wymiary wszystkich elementów. Także tego, jakie powinny być koła.

Na identycznej zasadzie projektowane są koła łańcuchowe do nowych przekładni napędowych. Jeśli jednak łańcuch jest nietypowy lub został wzbogacony o rozwiązanie konstrukcyjne, o którym nie wiemy, powinniśmy zwrócić się o pomoc do specjalisty. Jest to dodatkowa usługa, ale dostaniemy kompletne wymiary, którym możemy zaufać i posługiwać się nimi przy kolejnych wymianach.

koła łańcuchowe

Koła łańcuchowe: katalog

Praktycznie każdy producent podzespołów do napędów łańcuchowych ma swój katalog produktów. Warto o nim pamiętać zawsze, kiedy dokonujemy jakichkolwiek wymian. Zawsze, kiedy korzystamy z podzespołów dostępnych w otwartej ofercie, informacje o wymiarach będą tam przedstawione bardzo szczegółowo. Jeśli nie mamy projektu, ale w katalogu jest zaznaczony nasz model kół łańcuchowych, wszystkie wymiary będą nam znane.

Zdarza się, że po kilku latach nasze koło nie jest w regularnej sprzedaży. Zazwyczaj jednak możemy wtedy zamówić identyczne u producenta lub wykonawcy, który jest w stanie wykonać identyczny element. Dlatego katalogu nie warto pozbywać się po zakupie i montażu układu napędowego. Produkty bywają wycofywane ze sprzedaży i w katalogu zaktualizowanym po kilku latach, naszego modelu koła lub łańcucha może nie być.

Katalog może być przydatny także, jeśli korzystaliśmy z projektu indywidualnego. Określając rozmiary poszczególnych podzespołów, technicy często dobierają podzespoły, które są w sprzedaży i nie zlecają wykonania wszystkich elementów na wymiar. Między innymi ze względu na koszty. Koła łańcuchowe, które są seryjnie produkowane i wystarczy po nie sięgnąć na półkę magazynową, będą tańsze, niż te wykonanie pod wytyczne projektowe. Zdarza się więc, że zamiast wymiaru, dokumentacja projektowa uwzględnia tylko symbol elementu z katalogu producenta.

CZYTAJ TAKŻE: Przenośnik taśmowy: budowa, schemat, cena >>>